6 kroků, jak vytvořit vlastní podcast

Podcast je momentálním trendem internetu. Poslouchají ho lidé v každém věku, týká se nejrůznějších témat a okruhů. Vybrat si můžete z podcastů o marketingu, technologiích, politice nebo třeba lifestylu. Navíc si ho můžete pustit opravdu odkudkoliv. Spousta lidí si tak krátí cestu do práce, poslouchá podcasty při cvičení nebo úklidu. Právem tak patří mezi nejrychleji rostoucí formáty současnosti.

Přečtěte si šest nejdůležitějších kroků k vytvoření a spuštění vašeho prvního podcastu.

1.Cíle, téma, název a formát

Cíle

Každý budoucí podcaster by si zprvu měl určit své cíle a odpovědět si na několik jednoduchých otázek:

  • Proč jsem se rozhodl s podcastem začít? 
  • Co chci sdělit svému publiku? 
  • A proč to vlastně dělám?

Všechny tyto otázky pomohou k tvorbě autentického obsahu a také při chvilkové demotivaci, která se v průběhu tvorby může objevit. Jasně nastavené cíle vás budou hnát kupředu. Sledujte, jak vaši posluchači reagují na témata a hosty a nebojte se změn.  

 

Téma

Důležité je, aby pro vás bylo téma něco blízkého, o čem dokážete mluvit hodiny. Budete tomu chtít věnovat svůj čas a posouvat svůj podcast neustále dopředu. Doporučujeme také zjistit co nejvíce informací ohledně pokrytí vašeho vybraného tématu ve světě podcastů a zaměřit se tak na něco nového, co posluchači jinde nenajdou. Být jednoduše originální. Důležité je být motivovaný a zapálený pro tvorbu, posluchači to poznají a ocení.  

 

Název

Měl by co nejlépe vystihnout téma vaší tvorby, být zároveň krátký a lehce zapamatovatelný. Zamyslete se nad klíčovými slovy, které by mohli vaši potenciální posluchači hledat a zkuste je nějakým způsobem zakomponovat do samotném názvu (jako to například mají podcasty Na vlně podnikání, Rozhovory z Česka). Pokud již máte nějakou fanouškovskou základnu na sociálních sítích jako je Instagram, Facebook nebo Twitter, je dobré toho využít (např. Gatromapa Lukáše Hejlíka 111 nebo Tereza Ramba: do duší). 

 

Formát

Nezapomeňte zvolit také příslušný formát, který se bude hodit k vašemu tématu. Můžete se zaměřit na rozhovory s různými hosty, kteří mohou být zajímavými pro vaše publikum (třeba Brocast, Petr Mára Podcast). Pokud raději věci plánujete dopředu, můžete natáčet připravené monology (jako je Vaše jméno je vaše značka). Na vysokých příčkách populárních podcastů se také vždy objevují informace o každodenních událostech (oblíbené Studio N nebo Vinohradská 12). Na výběr je toho však mnohem víc, zkuste třeba vzdělávací podcasty (Psychologický podcast, Kubova English) nebo třeba relativně nový formát – audio seriál (např. Zkouškový). 

 

2.Vybavení

Doporučujeme začít hned od začátkou s kvalitní technikou. Nikdo nechce poslouchat ozvěnu či šum ve sluchátkách. Pokud nechcete investovat velké peníze do techniky a zařizování ideální místnosti pro nahrávání, máme pro vás dobrou zprávu. Všechno potřebné naleznete v našem nahrávacím studiu Jungle, stačí si pouze rezervovat místo a můžete začít

Nahrávací studio je vybaveno:

  • plně integrovaným, podcastovým produkčním studiem se čtyřmi mikrofonními vstupy, Bluetooth, smartphone a USB konektivitou, osmi programovatelnými pady SFX, interním nahráváním, velkým barevným dotykovým displejem a patentovaným hlasovým procesingem od Aphex Audio
  • dvěma kondenzátorovými mikrofony– mikrofonem pro prostorové nahrávání
  • kamerou Cannon EOS 6D Mark II
  • sekundární kamerou Cannon EOS 600D
  • kameru pro dynamické video Yi 4kkameru
  • DJI Osmo stabilizátor
  • notebookem HP Spectre Ultrabook 
  • Full HD streamovací kamerou Logitech C922 Pro Stream
  • mikrofonem Blue Yeti Nano

Kamery a streamovací zařízení můžete využít i pro svůj podcast – co takhle natočit záznam z natáčení podcastu a podpořit svou tvorbu i na Youtube. Ačkoliv podcastům propadla už většina posluchačů, někteří se stále raději podívají na video.

Důležité také je, se naučit se zvukem pracovat, vychytat ideální nastavení zvuku a hlasitost. Přílišné výkyvy v hlasitosti nahrávky vám ztíží její editaci či znepříjemní poslech fanouškům. S tím vám ale u nás ve studiu rádi pomůžeme.

 

3.Realizace

Pokud máte rozmyšlené téma, název i formát a vyřešené vybavení, zbývá už jen vybrat vhodný nástroj a můžete začít nahrávat. Doporučujeme např. Audacity, který je zdarma a můžete v něm nahrávat a rovnou i editovat. Pokud chcete investovat do kvalitnějšího, ale zároveň i uživatelsky složitějšího nástroje, zkuste Adobe Audition.

Délka epizod se může pohybovat od několika desítek minut až přes dvě hodiny. Zaměřte se však na to, aby informace nebyly příliš strohé, ale zároveň podcast zbytečně neprotahujte. Nemusíte se bát přeřeků nebo dlouhých mezer, později je v editaci upravíte. Na druhou stranu nemusí být vše perfektní, autenticitu posluchači také ocení.   

Sepište si několik základních bodů, které chcete v epizodě pokrýt. Ty vám pomohou v případě, že nebudete vědět co a jak dál. Příliš neodbíhejte od tématu a nepřeskakujte od jedné věci k druhé. Důležitá je i struktura sdělování jednotlivých informací.

 

4.Editace a grafika

Editace

Po samotné nahrávce nebo rozhovoru následuje editace. Jak už jsme avizovali výše, přeřeky a dlouhé mezery upravíte přesně v tomto kroku. Naučit se s editorem bude chvíli trvat, ale nebojte, vše nakonec zvládnete. S každou epizodou se bude zlepšovat jak váš projev, tak i vaše schopnosti v následné úpravě. 

Nejdříve se snažte upravit obsah epizody, vystřihněte dlouhé pasáže, které neposkytují žádné informace či odbočky od tématu. Poté se můžete zaměřit na menší detaily, které se týkají samotného zvuku.

Určitě doporučujeme také vytvořit vlastní intro, které bude posluchačům známé a budou si ho spojovat s vaším podcastem. Nezapomeňte, že použití libovolné hudby není vždy zadarmo, a tak využijte buď dostupné bezplatné hudby, či se připravte za ni nějakou částku zaplatit.

 

Grafika

Před nahráním podcastu na některou z platforem je důležité mít vlastní design. Je to jedna z věcí, kterou lidé uvidí jako první, proto ji nepodceňte. Stejně jako název vašeho podcastu, tak i design by měl vystihovat vaše téma nebo vás jak autora. Můžete si ho vytvořit sami v některém z mnoha grafických nástrojů nebo požádat přímo designéra.

 

5.Distribuce

Po vytvoření celého podcastu budete ještě potřebovat nástroj pro jeho distribuci. K tomu se používá podcast hosting. Nástroj, ve kterém budou vaše nahrávky uloženy. Můžete zde editovat informace ohledně vašeho kanálu i jednotlivých dílů. Tento nástroj za vás vygeneruje tzv. RSS feed, který vám umožní sdílet podcast na vámi vybranou platformu (Spotify, Apple Podcasts, Google podcasts, apod.). Použít můžete třeba Anchor, který je zcela zdarma nebo Libsyn či Audioboom.

 

6.Finální spuštění a propagace

Pokud jste zvládli všechny předešlé kroky, nezbývá už nic jiného než spustit vaši první epizodu. Zkuste ale ještě před samotným startem vzbudit zájem u vašeho cílového publika. Spojte se s lidmi, kteří jsou známí na sociálních sítích a mají společné téma či okruh sledujících, třeba váš nový podcast rádi podpoří. Napište kamarádům a rodině. Prostě všem, které by mohla vaše tvorba zaujmout. Pokud chcete váš podcast rozjet naplno od samého začátku, zvažte i placenou propagaci.

A to je od nás vše! Věříme, že tyto kroky vám pomohou k nastartování vašeho vlastního podcastu a těšíme se, až si ho poslechneme. Tak snad se vidíme u nás ve studiu! Nebojte se na nás obrátit s jakýmikoliv dotazy, rádi vám pomůžeme.

Jste připraveni se do toho pustit?

Rezervace

    Chci pronajmout ke studiu také zázemí.
    Vím přesné datum a čas pronájmu studia.

    Máte zájem o komplexní digitální řešení
    pro váš projekt? Podívejte se na náš web.