Menu

Murály: Žhavý majetek města pražského

5 min read

Jaký současný trend lze považovat za nejžhavější a nejhodnotnější v rámci real estate marketingu v České republice? Seznamte se s murály – vizuálními díly vznikajícími na velkých plochách nejen v rámci Prahy 7.

Sedmá část Prahy, jíž objímá meandrovitá řeka Vltava a ohraničuje největší pražský park s názvem Stromovka, se rozkládá na ploše s rozlohou 7,1 km². Z dřívější dělnické čtvrti se dnes Holešovice stávají vyhledávanou moderní lokalitou, která nabízí bohaté kulturní vyžití právě včetně ploch vhodných ke zkrášlení murály. Mimoto je Praha 7 v poslední době také hojně využívána jako ústředí některých z nejznámějších marketingových a reklamních agentur na světě. Stejně tak je poseta trendy kavárnami a loftovými byty, které pracovníkům poskytují veškeré pohodlí pro načerpání kreativní inspirace. 

“Nechť hladové hry započnou.” 

— David Strauss, oblíbený autor murálů.

Murálománie začíná

Za murálem s názvem Jiskra na zdi u Výstaviště Praha stojí Michal Škapa a Ondřej Vyhnánek. Díky jejich práci se v prosinci roku 2020 vybralo 353.000 Kč pro nadační fond Pink Bubble, který pomáhá mladým v boji s rakovinou, a Klub svobodných matek.

V posledních několika letech se murály začaly v Praze objevovat se vzrůstající tendencí, především v pražských Holešovicích. Umělci jejich prostřednictvím vypráví příběhy a komunikují tak s kolemjdoucími skrze jedinečný zážitek. Murály přitahují pozornost k místním podnikům i turismu, a dokonce rezonují s komunitní tematikou. Překvapivě také mohou mít pozitivní efekt na životní prostředí, a tak není s podivem, že se murály, jejichž vznik se může pohybovat v rámci tisíců až několika milionů korun, stávají populárním experimentálním prostředkem marketingu. Jak jednou napsal známý murálový umělec, David Strauss, v chatu s naším CEO Honzou Borýskem: „Nechť hladové hry započnou“.

Murály v marketingu

Z perspektivy marketingového průmyslu se murály pyšní působivým dosahem a finanční efektivitou. Jednoduše i proto, že se neztratí v nekončící záplavě facebookových a instagramových příspěvků. Jejich síla tkví ve vysoké míře zájmu a mediálního buzzu, jež nelze jednoduše dosáhnout skrze PPC kampaně. Navíc jsou díky jejich dlouhodobé životnosti téměř nezapomenutelné a přitahují tak i opravdu zajímavé sponzory jako je @Nike.

Murály a životní prostředí

V květnu představil umělec David Strauzz murál Prahy 7 – „We Share The Same Future“, jehož vznik sponzorovali @nike, @footshop a @airlite. Fotografii vytvořil @kubokrizo.

Murály se typicky dělí do tří kategorií – obrazy à la fotografie, scenérie a abstrakty. Mohou se navíc stát sofistikovaným nástrojem k tvorbě hodnot, například týkajících se životního prostředí. Murál z dílny Davida Strausse, „The We Share The Same Future“ najdete na budově tyčící se blízko holešovické zastávky Maniny, která má v budoucnu projít rekonstrukcí. Je vytvořen metodou Airlite, jež na nanášeném povrchu vytváří negativní ionty a díky tomu přirozeně čistí vzduch.    

Praha 7 vs. jiné pražské části

Praha je jedním z mála evropských měst, jež přežilo od dob středověku. Celé městské centrum tak spadá pod ochranu světového dědictví UNESCO, a proto je zde vznik street art značně regulován. I tak se nicméně Praha řadí mezi světovou street artovou špičku – spolu s Berlínem, Buenos Aires, Melbourne, New York City, Paříží nebo Filadelfií.

Je tomu tak především právě díky umělecké zlaté horečce v Holešovicích, kde lze nalézt prostorné plochy, které nejsou zmíněnými regulacemi zatíženy. Tento postoj se odráží i v označení Prahy 7 jako „Umělecká část Prahy“ a vzniku instagramového účtu věnovaného právě kultuře a umění.

Budoucnost murálů

Jan Kaláb, jenž se věnuje murálům a NFT, v minulosti vyjádřil svou vizi na zeď jdoucí podél hojně využívané tramvajové trati jdoucí skrze Prahu 7, jež v raném 20. století sloužila jako stará kožedělnická továrna.

Co jiného lze očekávat v situaci, kdy poptávka převyšuje nabídku, než že se tyto holešovické plochy stanou jedněmi z nejcennějších marketingových nástrojů v zemi? Stejně, jako jsme naznačili v článku o kryptoměnách a Bitcoinu – pokud je nabídka omezena a poptávka vysoká, hodnota do budoucna jen poroste.

 | Westley Overcash
Westley Overcash

Konec cookies a omezení telekomunikačního marketingu

5 min read

Zajímá vás, co nového se událo ve světě marketingu? Čtěte dál! Konec cookies, jak je znáte Markeťáci pozor!  Od ledna přichází změny ve způsobu zpracovávání dat na internetu. Doposud platil systém „opt-out“, kdy je uživatel o cookies pouze informován, nyní však ke sběru dat bude třeba písemného souhlasu, tzn. „opt-in“. Změna se týká i pixel […]

 | Radka Haladyová

Radka Haladyová

Škoda doručuje zásilky až do kufru auta a IKEA má vlastní reality show

8 min read

V dnešních marketing news nahlédneme pod pokličku marketingovým novinkám z celého světa. Tak se pohodlně usaďte a jdeme na to! Novinka od Facebooku – Horizon Workrooms Nudným videokonferencím odzvonilo!  Facebook představil virtuální prostor pro pracovní schůzky, ve kterém se budete moci scházet s kolegy v jedné místnosti prostřednictvím avatarů. Ti dokážou gestikulovat, navazovat oční kontakt […]

 | Radka Haladyová

Radka Haladyová

Jste připraveni na NFT tsunami?

5 min read

Začíná se to rozjíždět, přátelé! Společnost Binance nedávno představila Binance NFT – tržiště pro NFT a digitální sběratelství. V rámci této iniciativy také spustila program s názvem “100 creators”, jež vyzdvihuje talenty z celého světa.  Ještě ten samý den však Michael Winkelmann, americký digitální umělec známý pod přezdívkou Beeple, představil platformu WENEW s cílem stát […]

 | Westley Overcash

Westley Overcash

Is your brand, project or campaign looking for fresh ideas with flawless execution?

Let's powwow!

+420 722 658 771 daniel.votruba@advertia.cz

REQUEST A CONSULTATION
advertia digital | Ilustrace
advertia digital | Ilustrace
advertia digital | Ilustrace